V slovenskej knihe Sprievodca rodiča dnešného (Druhý rok) o živote s dieťatkom od prvých do druhých narodenín nechýba ani kapitola o rozvoji reči. Venuje sa prvým gestám, slovám, efektívnej komunikácii s dieťatkom, ale napríklad aj viacjazyčným deťom. Jej odbornou garantkou je klinická logopédka Barbara Králiková, ktorá do knihy prispela aj inšpiráciami na skvelé hry a aktivity podporujúce rozvoj reči.
Fúkame do fúkacích fixiek
Rozvíjame správne dýchanie, zrakové vnímanie, tvorivosť.
Fúkame do fúkacích fixiek a súčasne vidíme, ako fúkaním vznikajú na papieri rôzne tvary. Komentujeme, aké tvary vznikli, čo nám pripomínajú, akú majú farbu.
Fúkame do čohokoľvek
Rozvíjame správne dýchanie – nadychovať sa nosom a vydychovať ústami.
Fúkame do vrtuľky, bublifuku, slamky, pingpongovej loptičky, môžeme použiť hru Magic ball. Pri nádychu sa snažíme mať zatvorené ústa a nadychovať sa nosom, pri fúkaní vydychujeme ústami.
Napodobňujeme zvuky zvierat
Rozvíjame sluchové vnímanie, rozlišovanie zvukov.
Hráme sa:
• na hada, syčíme ssss,
• na mačku voláme c-c-c,
• na muchu, bzučíme zzzzzzz,
• na včielku, bzučíme žžžžžžžžž.
Zvukové pexeso
Rozvíjame diferenciáciu zvukov.
Použijeme napríklad obaly na hračky zo známych čokoládových vajíčok. Do dvoch môžeme dať veľké koráliky a ďalšie dva naplníme napríklad pieskom. Ide o to, aby boli zvuky rozdielne. Zahrkáme jedným obalom, v ktorom sú koráliky, a potom zahrkáme druhým, v ktorom je piesok. Snažíme sa podľa zvukov určiť páry.
Cvičíme s jazykom a robíme grimasy
Rozvíjame obratnosť artikulačného aparátu, napodobňovanie.
• Oblizujeme si pery ako mačka.
• Pokúšame sa obliznúť noštek ako sloník.
• Vyplazíme jazyk čo najďalej ako oslík.
• Otvárame a zatvárame ústa ako kapor.
• Ceríme zuby ako lev.
• Posielame mame pusinku.
• Posielame mame pusinku a vzápätí sa usmejeme.
Rytmizované riekanky
Rozvíjame komunikáciu v rámci sociálnych rutín, napodobňovanie, pamäť, rytmizovanie.
Recitujeme krátke jednoduché riekanky a súčasne bubnujeme do rytmu. Môžeme obmeniť s tlieskaním, dupkaním, klopkaním vareškami a podobne.
Riekanky s pohybom
Rozvíjame komunikáciu v rámci sociálnych rutín, napodobňovanie, pamäť, rytmizovanie, pohybové schopnosti.
Recitujeme krátke riekanky a spájame ich s pohybom, napríklad na hojdacom koníkovi alebo fitlopte.
Hlava, ruky, bruško, nohy
Rozvíjame slovnú zásobu, poznávanie vlastného tela, napodobňovanie, pohybové schopnosti.
Spievame a ukazujeme si pritom časti tela. Modifikujeme pesničku Hlava, ramená,
kolená, palce na Hlava, ruky, bruško, nôžky.
Kde je…?
Rozvíjame porozumenie, myslenie, chápanie stálosti predmetu.
V izbe schováme obľúbenú hračku. Dieťa povzbudzujeme a usmerňujeme v hľadaní: „Kde je macko? Pozri pod stoličku. Tam nie je. Pozri na posteľ.“
Hra na zvieratká
Rozvíjame slovnú zásobu, pohybové schopnosti, obratnosť.
Na zem poukladáme obrázky rôznych zvierat. Keď stúpime na obrázok, napodobníme ho pohybom a zvukom. Napríklad pri muche mávame rukami ako krídelkami a bzučíme zzzz. Takto postupujeme od zvieraťa k zvieraťu.
Kniha Sprievodca rodiča dnešného (Druhý rok), odpovedá na najdôležitejšie otázky od prvých do druhých narodenín dieťatka.
Vznikla pod odborným dohľadom ôsmich expertiek a venuje sa témam ako detské emócie, hranice, prvé kroky a topánky, psychomotorika, rozvoj reči, strava, detské choroby či spánok. Ale nielen to. Na rovinu pomenováva, čo prežívajú rodičia dnešní, a ponúka cesty, ktoré vedú k pohodovejšiemu a vyrovnanejšiemu životu.